Draag rood


Van die lange, sombere dagen, wanneer de lente op zich laat wachten. Vooral november en januari kunnen er wat van, maar ook in februari kan het nog gebeuren. Je hebt de eerste merel al horen zingen, de lente hing al in de lucht, maar dan is het ineens weer een paar dagen guur, somber en koud. De neiging bekruipt je om binnen te blijven. Als je naar je werk toe moet, met de auto te gaan. En als je thuis werkt, om dan ook in huis te blijven. Heerlijk met een boekje in een hoekje bij de verwarming of achter je laptop hard doorwerken: het lokt toch niet aan om iets anders te doen. Als het langer aanhoudt dan een paar dagen, word je op die manier langzamerhand naar beneden getrokken. Wat helpt?

– Blijf in beweging (of ga bewegen). Fiets naar kantoor, ook al is het donker. Maak een lunchwandeling en vraag collega’s mee. Laat de hond van de buren uit. Ga boodschappen doen via een omweg van een half uur buiten lopen. Doe mee met ‘Nederland in Beweging’ of een leuke fitnessdvd die nog in je kast ligt. Beweging maakt endorfine aan en dat maakt je vrolijk. Vrolijker dan suiker en snelle koolhydraten, en dat brengt ons direct bij punt twee.

– Eet gezond.  Ook in lange sombere dagen is het goed om verse groente en fruit te eten. Je hang naar suiker en snelle koolhydraten (koek, snoep) is misschien groter dan in de zomer, je verbranding ligt ook lager. Als jij die man bent die bij vijf graden onder nul de hele dag buiten werkt, 6.500 kcal per dag wegwerkt en dan nóg afvalt… zelfs dan kun je die kcal beter in een gezonde vorm tot je nemen. Je lichaam zal blij met je zijn! En voor je humeur is gezond eten óók belangrijk, suiker schreeuwt om meer suiker, waardoor je alleen maar vermoeider wordt.

– Ga naar buiten. Zie punt 1 en dan natuurlijk de buitenactiviteiten. Nee, het trekt je misschien niet direct aan als het grijs en regenachtig is. En als het giet van de regen mag je gerust even wachten tot de ergste bui over is. Maar eigenlijk geldt: slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding. Dus kleed je warm aan, smeer desnoods vaseline op je wangen, en ga naar buiten. Het daglicht, hoe weinig het ook lijkt, is goed voor de aanmaak van vitaminen en dat werkt ook weer goed op je gezondheid, conditie en humeur.

– Draag rood. Als je je al een beetje somber en moe voelt, is de neiging groot om te kiezen voor veilige, neutrale kleuren als grijs, donkerblauw en zwart. Prima als basis, maar rood is een kleur die vrolijker maakt. Denk je dat rood alleen in voorjaar en zomer kan? Welnee, probeer het maar eens: een rood wollen vest, een shirt met lange mouwen, prima winterkleren. En anders kun je altijd nog een rode sjaal omslaan, een truc die ikzelf vaak toepas (zie foto).

Rood staat voor moed, voor kracht, voor passie en hartstocht. Hiermee geef je een signaal aan je psyche af dat je er voor gaat; dat je de dag met moed tegemoet treedt.

Meer blogs van Els lezen? Klik hier!

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *